Wat is Mindfulness

shutterstock_57261976 orchid groenMindfulness is een aandachttraining die je meer rust kan opleveren en die je helpt om de balans in je leven te herstellen. Mindfulness helpt je om allerlei psychische en lichamelijke klachten te verminderen zoals stress, chronische pijn, angst, onrust, hoge bloeddruk, RSI, slapeloosheid en chronische vermoeidheid.

Mindfulness betekent letterlijk: volledig aanwezig zijn in het hier en nu. Met Mindfulness leer je bewust omgaan met aandacht en tijd. Je leert om stil te staan bij het moment, meer open te zijn en zelfbewust in het leven te staan. Je leert bewuster je keuzes te maken, je grenzen te bewaken en te accepteren wat er is. Bij Mindfulness komen de volgende thema’s aan bod:

– Observeren en waarnemen. Je leert om zonder oordeel te kijken naar je eigen gedachtestroom

– Accepteren. Je leert door middel van ademhaling en ontspanningsoefeningen spanningen los te laten en jouw eigen grenzen te respecteren.

– Leven in het hier en nu. Je oefent je in ‘oplettendheid’ en leert in het Nu te leven, in plaats van de blijven hangen in het verleden of vooruit te lopen op dingen die komen gaan.

Meditatie is een belangrijk onderdeel van Mindfulness: het vergroot je vermogen om aandachtig waar te nemen zonder oordeel. Meditatie betekent letterlijk: peinzen, in jezelf keren, innerlijke stilte maken, en komt oorspronkelijk uit het boeddhisme, waar het onderdeel is van de religieuze traditie. Vanuit het nuchtere standpunt van de neurowetenschap is meditatie een serie oefeningen waarmee je controle krijgt over je eigen hersenprocessen. 

De positieve effecten van meditatie 

Meditatie vermindert stress. Onderzoek toont aan dat meditatie niet alleen momenten van rust en ontspanning brengt, maar dat er na verloop van tijd ook iets structureel verandert in je brein. Amerikaanse neurologen ontdekten dat al na acht wegen dertig minuten per dag mediteren de dichtheid van de amygdala (onderdeel van het limbisch systeem in de hersenen dat de zetel is van je emoties) is afgenomen. Als gevolg daarvan ervaren mensen minder angst en stress. Je adem volgen is de basis van mediteren, maar er zijn nog vele andere manieren.

Mediteren beïnvloedt het immuunsysteem positief, waardoor je minder vatbaar bent voor ziekten. In onderzoek werd een grote stijging van het aantal antistoffen tegen virussen gevonden en vermindert de gevoeligheid voor ontstekingen.

Meditatie verbetert je nachtrust. De ontspanning die ontstaat door meditatie zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt. Volgens onderzoekers heb je door te mediteren bovendien minder slaap nodig. Het brein ‘reset’ zich tijdens de meditatie. 

Meditatie vergroot je geluksgevoelens en maakt je mentaal krachtiger. Onderzoek laat zien dat na acht weken dertig minuten per dag mediteren, er meer grijze hersenmassa ontstaat  in de hippocampus. Dit is een hersengebied dat wordt geassocieerd met geheugen en leervermogen. Meditatie maakt je scherper en je focus en concentratievermogen verbeteren.

Folder Mindfulness

Inschrijfformulier Mindfulness 2018

Wat is Yoga

Yoga is een oude oosterse leer die het doel heeft de mens tot rijpheid te brengen en tot zelfverwerkelijking. Ze wil de mens laten leven in harmonie en evenwicht met zichzelf, zijn medemensen en het universum. Yoga kunt je beschouwen als een vorm van meditatie in beweging.

yoga shutterstock_234958861 (1)Yoga beoefenen betekent aan je leven werken, en een proces van verandering toestaan.Yoga heeft een positief effect op ons menszijn. Yoga is een weg van herkennen en ervaren door middel van lichaamshoudingen, ook wel asana’s genoemd, ademhaling (pranayama) en meditatie (dhyana). De lichaamshoudingen worden op een meditatieve manier uitgevoerd, dat wil zeggen met bewustwording en waarneming van wat er op dat moment in je lichaam gebeurt. 

Yoga is dan ook een prachtige manier om je meer bewust te worden van je innerlijke belevingswereld. Door het bewust voelen, bewegen, mediteren, ademhalen, spannen en ontspannen krijg je meer verdieping en  ontstaan er nieuwe inzichten. De balans tussen lichaam en geest wordt als het ware hersteld.

Yoga is niet prestatiegericht: het gaat om het verkennen van jouw eigen grenzen. Door op een geconcentreerde natuurlijke manier te bewegen speel je op het grensgebied van je eigen mogelijkheden. Door beoefening van Yoga leer je een teveel aan stress tijdig herkennen en kun je een groter gevoel van welbevinden ervaren, zowel op lichamelijk als op geestelijk vlak.Yogahoudingen kunnen ervoor zorgen dat je leniger wordt, dat je spieren sterker worden, dat je lichaamshouding verbetert en dat je bloedsomloop beter gaat functioneren. Door tijdens de yoga-oefeningen de eigen mogelijkheden, kwaliteiten en beperkingen te onderzoeken, leer je beter omgaan met de eisen die de omgeving aan je stelt. 

Informatie Yogales

 

                                 

Christine Beenhakker
KvK : 171 617 60
BTW identificatienummer: NL001164973B46
Tel : +31 (0)646 216 903