Stress & burn-out

Burn-out is het eindstadium van langdurige, vaak jarenlange roofbouw op het lichaam. Een burn-out ontstaat als mensen ondanks de stress en de spanningsklachten stug door blijven gaan. Ze volharden in hun werk en zijn zich lang niet altijd bewust van de ernst van hun klachten. Hoe groter de uitputting, des te erger de klachten worden. Zelfs gewone dagelijkse dingen doen wordt steeds moeilijker.

De houding ten opzichte van het werk kan negatief worden. Er ontstaat een gevoel van “ik kan geen klant meer zien” of “laat ze het allemaal maar uitzoeken”. Op een bepaald moment is de koek helemaal op. Een klein voorval is dan vaak de druppel die de emmer doet overlopen, waardoor je  helemaal instort. De spreekwoordelijke accu is dan helemaal leeg: je bent opgebrand (‘burned out’). Een burn-out uit zich in ernstige lichamelijke en geestelijke vermoeidheid. Rust en tijd alleen zijn niet voldoende voor herstel. Een burn-out gaat namelijk niet “vanzelf”over.

De meest voorkomende klachten en symptomen bij burn-out zijn:

– hoofd- en buikpijn
– weinig zelfvertrouwen
– chronische vermoeidheid
– veel piekeren
– slaapproblemen
– futloosheid
– hyperventileren
– hartkloppingen, druk of pijn op de borst
– pijn of druk op de schouders
– een “kort lontje”
– prikkelbaarheid
– weinig weerstand (zoals een griepje dat maar niet overgaat)
– veel of juist weinig eten
– contact uit de weggaan (sociaal isolement)

Heb jij een burn-out? Doe de TEST.

Therapie bij burn-out

Om van een burn-out te kunnen herstellen, is het belangrijk dat je inzicht krijgt in jouw eigen gedragspatronen en valkuilen. Wat geeft jou energie, en wat kost energie? Welke beperkende overtuigingen draag je met je mee, wat “moet” je allemaal van jezelf? Welke beperkingen en/of verplichtingen leg jij jezelf op? Hoe kun jij jezelf weer leren ontspannen, en welke handvatten heb je nodig om het anders te kunnen doen? Daarnaast is het heel belangrijk om voldoende te bewegen en jezelf te leren ontspannen.

Tijdens het intakegesprek bespreken wij jouw probleem en klachten waarna wij afspraken maken over de voortgang van het traject. Bij de behandeling van burn-out is het dus heel belangrijk dat je zowel lichamelijk als psychisch werkt aan je herstel. Ik werk integratief en cliëntgericht, dat wil zeggen dat we samen kijken wat voor jou nodig is voor een duurzaam en effectief herstel gebaseerd op diverse behandelmethoden, zoals cognitieve gedragstherapie, NLP, Mindfulness en ontspanningstherapie. Mensen met burn-out klachten hebben last van allerlei psychosomatische klachten en zijn ook heel erg moe. Uitrusten, wandelen en dingen doen die je ontspanning en plezier geven zijn in het begin van het traject dan ook essentieel. De behandeling bij burn-out bestaat gemiddeld genomen uit circa 15 sessies van 1 tot 1,5 uur. Je krijgt gedurende het traject ook oefeningen voor ontspanning en ademhaling, die het proces ondersteunen. In het begin van het traject vinden de sessies wekelijks plaats, in een later stadium tweewekelijks. In veel gevallen worden deze trajecten vergoed door de werkgever.

Meer lezen over burn-out en stress

Burn-out als confrontatie, een interview met burn-out deskundige Dr. Carien Karsten
Stress als keuze, een interview met gezondheidspsycholoog Marc Schabracq

Christine Beenhakker
KvK : 171 617 60
BTW identificatienummer: NL001164973B46
Tel : +31 (0)646 216 903